Home > Berita > Umum

Bincang Intelektual Muda Lintas Negara tentang Institusi Diraja Indonesia dan Malaysia; Bergerak Maju atau Mundur?

Bincang Intelektual Muda Lintas Negara tentang Institusi Diraja Indonesia dan Malaysia; Bergerak Maju atau Mundur?
Minggu, 30 Mei 2021 20:35 WIB

POTRETNEWS.com — Perjanjian London antara United Kingdom dan Belanda yang dimeterai pada 17 Maret 1824 telah memisahkan Alam Melayu di bawah lingkungan pengaruh kedua-dua kuasa imperialis Barat tersebut.

Kolonialisme bukan sahaja menggugat wibawa Kesultanan-kesultanan Melayu, tetapi turut mencabar kebangkitan gerakan nasionalisme sehinggalah kemerdekaan tanah air ditebus kembali. Perkembangan pasca kemerdekaan di Indonesia dan Malaysia menyaksikan pula evolusi  Kesultanan-kesultanan Melayu untuk melakukan penyesuaian institusional dalam kerangka konstitusional baharu di negara masing-masing.

Melalui pendekatan sorotan sejarah, webinar 'Kesultanan Melayu di Indonesia dan Malaysia: Bergerak Maju atau Mundur' merupakan inisiatif Khazanah Siak - Siak Heritage, Masyarakat Adat Melayu Bersatu bersama projek geran penyelidikan RDU202409 dan UIC200822 Universiti Malaysia Pahang untuk mewacanakan pertalian kekerabatan serta cabaran evolusi dan penyesuaian Kesultanan-kesultanan Melayu di Indonesia dan Malaysia dalam era pasca kemerdekaan.

Kali ini, SIAK HERITAGE mengadakan Webinar tanggal 29 Mei 2021 berkolaborasi dengan pihak UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG dan MASYARAKAT ADAT MELAYU BERSATU. Wan Helmy Zain dari UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG memulakan dengan "Evolusi Kesultanan Melayu Malaysia Pasca Perjanjian London 1824 : Kajian Kes Pahang". Kandungan Pembentangan dibagi menjadi 3(tiga) yaitu :

1. Senario Pra - 1795

2. Senario 1795 - 1824

3. Senario Pasca 1824 Beberapa surat - surat penting dijelaskan secara ringkas di sini seperti Surat Sultan Abu Hayat dari Ternate kepada Raja Portugal tahun 1522, Surat Sultan Iskandar Muda dari Acheh kepada Raja Inggeris James I, AH 1024 [AD 1615]). Dalam era demokrasi ini, terutamanya demokrasi berparlimen di Malaysia, Kesultanan Melayu ini masih lagi relevan untuk masa hadapan negara, Etika sebagai teras ketakhtaan Kesultanan Melayu. 4R yaitu Royalty, Race, Religion and Regional yang mesti dijaga.

Setelah itu, YM Tengku Bongsu Syed Ariev yang juga Ketua Khazanah Siak - Siak Heritage memberikan paparan mengenai "Institusi Diraja Kesultanan Siak Seri Inderapura Tahun 1722 - 1945".

Sultan Abdul Jalil Rahmad Shah - Sultan Siak Seri Inderapura ke - 1 (1722 -1740) dengan nama timang - timang Raja Kechik menjadi peran penting dalam konstelasi Institusi Diraja Kesultanan Alam Melayu. Selain sebagai menantu kepada Sultan Abdul Jalil Riayat Shah IV, juga ipar kepada Opu Daeng Celak -  Yang Dipertuan Muda II Kesultanan Johore Riau Pahang. Selepas terjadi peralihan tahta Kesultanan Siak kepada Sultan Asayaidis Syarif Ali Abdul Jalil Syaifuddin - Sultan Siak Seri Inderapura ke - 7, Kesultanan Siak dikenal dengan jajahan 12 takluk.

Setelah Sultan Assyaidis Syarif Qasim Abdul Jalil Syaifuddin II sebagai Sultan Siak ke - 12, tahun 1945 Republik Indonesia berdiri dan Sultan Syarif Qasim II "menitipkan" Kesultanan Siak ke Republik Indonesia. Sebagai penutup, Nur Alamsyah Putera, Wakil Sekretaris Jenderal Masyarakat Adat Melayu Bersatu menjelaskan mengenai Kesultanan Asahan dan Dinamika Institusi Kesultanan Melayu. Selain itu, beliau juga menjelaskan Tragedi Revolusi Sosial 1946 yang menjadi catatan kesedihan tidak bertepi dalam Sejarah Indonesia.

Menariknya, penutup dari Webinar ini ditayangkan video Tuan Guru Ustadz Abdul Somad mengenai Kesultanan Melayu dan Islam menjadi penyejuk setiap penonton yang menyaksikan. Potretnews, sebagai salah satu media online terbaik memberikan konsistensi dengan berita yang aktual, "up to date" dan sangat edukatif. ***

Editor:
Widya Paramitha

Kategori : Umum
wwwwww