Home > Berita > Riau

Kolaborasi Malaysia dan Indonesia Hadirkan Webinar Warisan Khazanah Bangsa, Ini Profil Singkat 9 Pembicara

Kolaborasi Malaysia dan Indonesia Hadirkan Webinar Warisan Khazanah Bangsa, Ini Profil Singkat 9 Pembicara

Flyer sembang maya (webinar) Titian Maruah Serumpun Warisan Khazanah Bangsa/ISTIMEWA

Sabtu, 20 Maret 2021 08:16 WIB
Redaksi

POTRETNEWS.com — Para pembicara pada sembang maya (webinar) yang digelar hari ini, Sabtu 20 Maret 2021 memiliki latar belakang keilmuan yang berbeda. Akademisi, profesional, sejarawan, penggiat seni budaya dan pemimpin redaksi media.

BERITA TERKAIT

* Hari Ini, 9 Pembicara dari Malaysia dan Indonesia Tampil dalam Webinar Bertema Warisan Khazanah Bangsa

Adapun moderator pada sembang maya (webinar) tanggal 20 Maret 2021 ada 2 (dua) yaitu Tengku Bongsu Syed Ariev (Ketua Khazanah Siak - Siak Heritage anakjati Siak Seri Inderapura) dan Azree Arifin (Penggiat Sastera Budaya) asal Selangor. Berikut 9 profil singkat pembicara yang berasal dari Malaysia dan Indonesia:

• YM RAJA ADLEY PARIS 
Anak jati Perak yang juga Waris Kesultanan Siak Seri Inderapura asal Malaysia akan membuka Sesi 1 dengan Selayang Pandang Kesultanan Perak Darul Ridzuan.

Beliau kini berkhidmat sebagai "Ketua Unit Pusat Sumber, Kolej Vokasional Seberang Perai, Pulau Pinang" dan "Pensyarah Bahasa Melayu di Kolej Vokasional Seberang Perai, Pulau Pinang (Kementrian Pendidikan Malaysia".

• HASANUDDIN YUSOFF •
Salah satu pembicara pada Sesi 1/Slot 1. Beliau akan memaparkan ringkas mengenai Sekilas Sejarah Kesultanan Selangor dan Hubung Kait dengan Riau.

Beliau adalah "Pengasas Maktab Penyelidikan Tamadun Alam Melayu dan Islam" asal Malaysia.

• OK ZULFANI ANHAR •
Salah satu pembicara pada Sesi 1/Slot 1 asal Deli, Indonesia. Beliau akan memaparkan ringkas mengenai Kesultanan Melayu Sumatera Timur. Beliau aktif sebagai "Ketua Umum Ikatan Perupa Tanah Melayu (IPTM)" juga "Sekretaris Jenderal Pusat Kajian Puak Melayu"

Dengan pengalaman ilmu yang dimiliki, sudah tentu akan memberikan warna dalam sembang maya (webinar).

• AZIZON NURZA, Spi, MM, MIPR, CPM •
Anakjati Siak berdarah Bugis asal Sungai Apit, Indonesia ini akan memaparkan mengenai Generasi Muda. Pengalaman organisasi dan kepemimpinan perusahaan sudah tidak diragukan kembali.

Sekarang beliau menjabat sebagai "Profesional Public Relations & Corporate Social Responsibility Indonesia" dan mengisi pada Sesi 2.

• MUHAMMAD KAFRAWI •
Anakjati Teluk Belitung, Meranti (Indonesia) berdarah Melayu tulen ini adalah sangat kental dengan jiwa seni dan nama beliau sudah tidak diragukan lagi dalam dunia seni di Provinsi Riau. Pada Sesi 2, beliau akan memaparkan mengenai Arah Generasi Muda dalam Seni dan Budaya.

Sekarang beliau menjabat sebagai "Dekan Fakultas Ilmu Budaya Universitas Lancang Kuning".

• FADZIL AZWAN •
Lahir di Taiping, Perak Darul Ridzuan, Malaysia ini akan mengisi Sesi 2 dengan topik Filosofi dan Adab Destar Alam Melayu sangat faham mengenai hal ini.

Beberapa pelibatan dan aktivitas beliau antara lain :

(1) Pengajar di Akademi Seni Tradisional Warisan Melayu. (2) Pengerusi, Persatuan Penggiat Seni Alam Melayu (PERNILAM). (3) Pengasas & Pengarang Tanjak Al-Fateh (4) Pembaca Pruf & Pembantu Penyelidik, Buku Destar Alam Melayu (Edisi Asal-Usul, Sejarah dan Penggunaan). (5) Pembaca Pruf & Pembantu Penyelidik, Buku Destar Alam Melayu (Edisi Khas). (6) Pembentang di seminar Destar Melayu 2019 di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya (Tajuk : Destar Alam Melayu).

• ZAWAWI JAHYA 
Adalah lulusan Antropologi dan Sosiologi Universiti Kebangsaan Malaysia asal Malaysia dan juga seorang Pendidik. Beliau sangat faham mengenai Seni Pantun juga Guru kepada Tengku Bongsu Syed Ariev (Ketua Khazanah Siak - Siak Heritage).

Sesi 3 nanti beliau akan memaparkan mengenai Pantun Cerminan Jati Diri Bangsa.

• ZULKARNAI AL IDRUS •
Anakjati Melayu asal Negeri Istana (Siak Seri Inderapura), Indonesia ini akan memaparkan mengenai Berpantun Era Milenial pada Sesi 3.

Beliau adalah "Pendiri dan Ketua Pengat Production", "Seorang teaterawan, sastrawan, pemantun dan komedian" juga "Penulis".

• MARIO ABDILLAH KHAIR SARAGIH •
Adalah Pimpinan Redaksi (CEO) POTRETNEWS asal Indonesia dan sejak tahun 2010 beliau menjadi Ahli Pers Dewan Pers sampai sekarang.

Pada Sesi 3, beliau akan memaparkan Peran Media Pers Dalam Memartabatkan (Pantun) Khazanah Bangsa. ***

Kategori : Riau, Siak, Umum
wwwwww