Home > Berita > Siak

Begini Sudut Pandang Waris Kesultanan Siak di Luar Indonesia tentang Sejarah Siak

Begini Sudut Pandang Waris Kesultanan Siak di Luar Indonesia tentang Sejarah Siak
Kamis, 01 Oktober 2020 19:43 WIB

PEKANBARU, POTRETNEWS.com — Waris Kesultanan Siak Sri Inderapura tak hanya di Indonesia, tetapi juga luar Indonesia seperti; 1. Perak (YM Raja Shahriman, YM Raja Halinuddin, YM Raja Ahmad Sheridan, Almarhum Raja Ali Emran, YM Raja Noor Sheela, YM Raja Noor Rohaini, YM Raja Nur Jannah, YM Raja Adley Paris dan banyak lagi), 2. Terengganu (YM Tengku Shaifuddin dan maseh banyak lagi), dan 3. Johor (YM Tengku Syed Amin, YM Tengku Syarifah Sheikhah, YM Syed Zaki AlAttas dan maseh banyak lagi).

Ini hanya sebahagian dari banyaknya Waris Kesultanan Siak yang tak dapat saya jelaskan satu persatu. Jika menyebut nama "Kesultanan Siak", tentunya waris-waris merasa bersebati dan darah mengalir dalam tubuh mereka sehingga peduli dan kaseh.

Ekspektasi mereka tentunya tidak main-main. Kembali kepada asal kegemilangan "Siak Sri Inderapura", Republik Indonesia mesti tahu kegemilangan Imperium Kesultanan Siak dan pengorbanan Almarhum Sultan Syarif Qasim II dalam memperjuangkan berdirinya Negara Indonesia.

Pembangunan mesti dilakukan melalui infrastructure juga airport skala internasional. Saya yakin Generasi Muda mampu menjaga dan mempertahankan Sejarah kita sendiri sebagai identiti bangsa sehingga kita tak menjadi penonton dan tetamu di Negeri sendiri. Untok itu, perlu adanya kewajipan mempelajari sejarah kita sendiri yang sebenar supaya tidak berlaku kejadian Syarifah Sembilan kedua kalinya. (Tengku Bongsu Syed Ariev) ***/Riau

Kategori : Siak, Umum
wwwwww