Iskandar, Penyanyi Cilik Malaysia Ingin Bisa Tampil di Bengkalis

Iskandar, Penyanyi Cilik Malaysia Ingin Bisa Tampil di Bengkalis

Iskandar saat berduet sama sang ayah, Uchop beberapa waktu lalu.

Senin, 27 Juli 2020 18:33 WIB
Junaidi

BENGKALIS, POTRETNEWS.com — Pepatah Melayu ”air cucuran atap jatuhnya ke pelimbahan juga” sangat mengena bagi bocah yang akrab disapa Iskandar ini. Siapa dia?

Pemilik nama lengkap Ahmad Azhar Iskandar yang lahir di Kuala Lumpur, Malaysia pada 28 September 2006 itu adalah penyanyi berbakat dengan suara mendengking merupakan juara Bintang Kecil, Selangor tahun 2018 tajaan RTM (Radio Televisyen Malaysia) kala dirinya masih berusia 11 tahun.

Kemampuan menyanyi anak pertama dari dua bersaudara pasangan Mohmad Yusof Bin Ahmad dan Zainab ini berasal dari sang ayah dengan nama glamour Uchop, juara Vokal Bukan Sekadar Rupa yang ditaja TV3, Malaysia tahun 2013 silam.

Keahlian yang dimiliki Iskandar selain mengalir dan dibina oleh sang ayah, juga karena sering mendapat tips dari ”mentor” lain. ”Saya ditunjuk ajar dari ayah saya dan Eddy W.O dan Black Hanifah. Kadang-kadang rakan-rakan celebrity ayah saya jugak banyak bagi suntikan (pengetahuan menyanyi, red) dan tips pada saya," kata Iskandar kepada potretnews.com, Senin (27/7/2020) melalui pesan WhatsApp-nya.

Kemunculan Iskandar, pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Maluri, Kuala Lumpur Malaysia ini menjadi pengubat rindu akan masa kegemilangan lagu slow rock Malaysia era 80-90an. Sehingga, kemunculannya dalam setiap acara maupun ”Ngamen di Bukit Bintang, Kuala Lumpur” selalu mendapatkan apresiasi bukan saja bagi yang menyaksikan langsung, juga bagi viewer di berbagai channel YouTube.

Iskandar yang juga seorang pembalap motocross punya cita-cita menjadi seorang penyanyi terkenal dan pelumba motor. Didapat kabar, jika tak ada aral melintang, dia akan melahirkan single album bersama Black Hanifah.

Melalui media ini, dirinya sangat ingin bisa tampil menghibur di Indonesia, tak terkecuali Bengkalis Provinsi Riau sebab para peminatnya sangat ramai dari Indonesia. ”Kerana ingin berjumpa peminat di sana dan dapat ketengahkan lagi diri di sana agar orang di sana lebih mengenali saya,” ungkap Iskandar. ***

Kategori : Bengkalis, Umum
wwwwww